الکتروفورز پروتئین با تأکید بر روش SDS-PAGE

پروتئین‎ها به عنوان مهمترین اجزای سازنده سلول و بافت، نه تنها اساس ساختاری اندام‎ها را شکل می‎دهند، بلکه اغلب فعالیت‎های درون و برون سلولها را برعهده دارند. واحدهای سازنده پروتئین‎ یعنی آمینواسیدها، مولکول‎های زویتریونی (مولکو‎لهای دارای گروههای با بار مثبت و منفی) هستند. بدین لحاظ، پروتئین‎ها نیز با توجه به ساختار آمینواسیدی و به میزان کمتر بدلیل وجود قندهای باردار (در گلیکوپروتئین ها) مولکول‎های چند یونی هستند و بسته به pH محیط اطراف خود می‎توانند داری بار خالص منفی، مثبت یا خنثی باشند. با توجه به تاثیر pH محیط در میزان یونیزه شدن گروههای اسیدی و بازی، هر پروتئین دارای یک نقطه ایزوالکتریک (pI) منحصر به خود است. برای مثال نقطه ایزوالکتریک آلبومین گاوی و لیزوزیم سفیده تخم مرغ به ترتیب 4/7 و نزدیک 11 است. هرگاه پروتئین در pH پایین‎تر از pI خود قرار گیرد، دارای بار مثبت می‎شود (کاتیون) و در میدان الکتریکی به طرف قطب منفی (کاتد) می‎رود. در حالتی که پروتئین در pH بالاتر از pI خود قرار گیرد، دارای بار منفی می‎شوند (آنیون) و در میدان الکتریکی به طرف قطب مثبت (آند) می‎رود.

الکتروفورز، فرآیند حرکت مولکول‎های باردار در یک میدان الکتریکی است. این فرآیند به سه مولفه اصلی شامل خواص فیزیکوشیمیایی مولکول (همچون بار الکتریکی، اندازه و شکل مولکول)، شرایط محیط الکتروفورز (همچون نوع و غلظت بستر، درجه حرارت محیط، جنس، قدرت یونی و pH بافر) و خصوصیات میدان الکتریکی (همچون جریان الکتریکی، اختلاف پتانسیل، توان و زمان الکتروفورز) بستگی دارد. الکتروفورز یک ابزار کارآمد، کم هزینه، حساس و تکرارپذیر برای جداسازی ماکرومولکول‎ها و بررسی خواص آنها است. این روش بطور معمول در یک بستر نیمه جامد مانند ژل آگارز یا پلی اکریل آمید صورت می‎گیرد. ساختمان اسفنجی این دو نوع ژل به نحوی است که غربال ماکرومولکول‎های با اندازه متفاوت را ممکن می‎سازد. آگارز به دلیل بزرگی شبکه خود عمدتاً برای جداسازی ماکرومولکول‎های بزرگتر مانند اسیدهای نوکلئیک مناسب است. در مقابل، پلی اکریل آمید به دلیل خواص پلیمری و شبکه ژلی خود، به طور گسترده برای جداسازی اسیدهای نوکلئیک کوتاهتر و پر وتئین ها بکار می‎رود.

الکتروفورز در ژل پلی اکریل آمید را می توان برای تجزیه و تحلیل اندازه، مقدار، خلوص و نقطه ایزوالکتریک پلی پپتیدها و پروتئین ها بکار برد. بنابراین این تکنیک، ابزاری بسیار مهم در بیوشیمی، شیمی پروتئین، میکروب شناسی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، علوم گیاهی، علوم دامی، صنایع مواد غذایی  و زیست شناسی مولکولی است. در میان اشکال مختلف این تکنیک، الکتروفورز در ژل پلی آکریل آمید در حضور سدیم دودسیل سولفات (SDS) که در ابتدا توسط لاملی  (Laemmli) برپایه بافر تریس- هیدروکلرید به عنوان بافر ژل و بافر تریس- گلیسین به عنوان بافر الکترودها طراحی شد، متداول‌ترین روش الکتروفورز پروتئین است. در این روش، با اتصال دترجنت آنیونی سدیم دودسیل سولفات به بخش‎های آبگریز پروتئین همچون باندهای پپتیدی، ضمن پوشاندن بارهای ذاتی مولکول‎های پروتئین، تراکم بارمنفی مشابهی در آنها ایجاد می‎شود (تعداد بار منفی مشابه در واحد طول زنجیره پلی‎پپتید). تحت چنین شرایطی، حرکت الکتروفورزی انواع پروتئین‎ها  در بستر ژل پلی اکریل آمید ، متناسب با اندازه پروتئین‎ها است و بار ذاتی مولکول تاثیر محسوسی در این خصوص ندارد.

در روش SDS-PAGE مونومرهای آکریل آمید و N,N’-متیلن-بیس آکریل آمید (بیس آکریل آمید) اجزای اصلی ساختار ژل پلی اکریل آمید هستند و واکنش کوپلیمریزاسیون آنها توسط رادیکال آزاد شیمیایی یا فتوشیمیایی آغاز می شود. پلیمریزاسیون شیمیایی اکریل آمید معمولاً توسط تترا متیل اتیلین دی آمین (TEMED) و پرسولفات آمونیوم تسهیل می شود. با حل شدن پرسولفات آمونیوم، رادیکال های آزاد شده پرسولفات، مونومر آکریل آمید را فعال می کند. TEMED نیز به عنوان کاتالیزور برای تسریع واکنش پلیمریزاسیون به دلیل توانایی آن در حمل الکترون اضافه می شود. مونومرهای آکریل آمید فعال شده می توانند با مونومرهای غیرفعال واکنش داده و یک زنجیره پلیمری بلند تولید کنند. زنجیره های پلیمری بلند اکریل آمید به طور تصادفی با پل‎های عرضی بیس آکریل آمید به هم متصل می شوند تا شبکه‎ای از زنجیره های پلی اکریل آمید را تشکیل دهند. بطورکلی، غلظت و خلوص مونومرها، نوع و غلظت آغازگرها، pH، درجه حرارت، انواع مواد افزودنی، اکسیژن (تماس با هوا)  و شدت نور (در فتوپلیمریزاسیون) از عوامل مهم در سرعت پلیمریزاسیون، انداره منافذ و نظم شبکه ژل پلی اکریل آمید هستند.

در SDS-PAGE ژل پلی اکریل آمید شامل دو بخش بالا (ژل متراکم کننده) و پایین (ژل جدا کننده) است که از نظر اندازه منافذ و ترکیب بافری متفاوت هستند. در این روش اجزای یک نمونه پروتئینی در طی عبور از ژل بالا همگی در حدفاصل یک الکترولیت پیش‎رو (یون جلودار) و یک الکترولیت پس‎رو (یون تعقیب کننده) حرکت می کنند و هر جزء نمونه با توجه به رفتار الکتروفورزی خود به صورت یک لایه نازک متراکم می‎شود. به نحوی که سریع‎ترین جزء نمونه عقب‎تر از یون پیش‎رو و کند‎ترین جزء نمونه جلوتر از یون تعقیب‎کننده قرار می‎گیرد. با ورود پروتئین‎ها به ژل پایین (جداکننده)، با توجه به تغییر شرایط بافری و کوچک شدن منافذ ژل، حرکت همه مولکول‎های پروتئین محدود می‎شود. هرچند این محدودیت برای مولکول‎های بزرگتر بیش از مولکول‎های کوچکتر است. نتیجه آنکه میزان حرکت مولکول‎های پروتئین در بستر ژل در انتهای فرآیند، متناسب با اندازه آنها خواهد بود و حرکت نسبی (نسبت به رنگ نشانگر) انواع پروتئین‎ها در محدوده صفر تا یک تعریف می‎شود.

اصطلاح “سیستم بافری ناپیوسته” در SDS-PAGE به تفاوت ترکیب یونی و pH بافرها در مسیر الکتروفورز اطلاق می‎شود. الکتروفورز در جریان الکتریکی ثابت (آمپر ثابت) در این سیستم، با بالارفتن مقاومت الکتریکی و تولید گرما همراه است. زیرا ثبات جریان الکتریکی نیازمند بالارفتن اختلاف پتانسیل (ولتاژ) در طول آزمون است. اگر تحت چنین شرایطی گرمای تولیدی بیش از حد تحمل باشد، وجود سیستم خنک‎کننده ژل ضروری است. گرما اگرچه به تسریع حرکت یون‎ها (از جمله یون‎های پروتئین‎) و کوتاه شدن زمان آزمایش کمک می‎کند، با این حال میزان زیاد آن می‎تواند به اختلال در فرآیند الکتروفورز، بی‎نظمی و آسیب به ژل منتهی شود. در مقابل، الکتروفورز در اختلاف پتانسیل ثابت (ولتاژ ثابت) در سیستم بافری ناپیوسته، به تدریج با کاهش جریان الکتریکی و کاهش گرما همراه است. اگر در این حالت اختلاف پتانسیل بسیار بالا انتخاب نشود، گرمای تولیدی مشکل ساز نیست و وجود دستگاه خنک‎کننده ضرورتی ندارد. بطورکلی باید توجه داشت که اختلاف پتانسیل و دمای محیط آزمون، دو فاکتور اصلی تعیین‎کننده سرعت حرکت یون‎های پروتئین به سمت قطب‎های مخالف هستند. شدت جریان الکتریکی، بیانگر تراکم حرکت تمام یون‎های موجود در محیط الکتروفورز از جمله یون‎های پروتئین است و تعیین‎کننده سرعت حرکت پروتئین نیست. یون‎های پروتئین که در ابتدای الکتروفورز کسر بسیار کوچکی از جریان الکتریکی را به خود اختصاص می‎دهند، با گذشت زمان سهم بیشتری در جریان الکتریکی دارند. چرا که با گذشت زمان، بخش بیشتری از یون‎‎های غیرپروتئینی از محیط عمل خارج می‎شوند.

ژل پلی اکریل آمید را می‎توان به اشکال لوله‎ای یا صفحه‎ای به ضخامت بیشتر یا کمتر از میلی‎متر ساخت. در حال حاضر ژل‎های صفحه‎ای نازک با ضخامت یک میلی‎متر یا کمتر بیشترین استفاده را در الکتروفورز دارند. در SDS-PAGE صفحه‎ای عمودی که معمولاً در ولتاژ پایین (100 تا 300 ولت) انجام می‎گیرد، ژل پلی اکریل آمید بین دو لایه شیشه قرار می‎گیرد و از بالا و پایین با مخازن بافری و الکترودها در ارتباط است. این نوع ارتباط باعث می‎شود تا از میدان الکتریکی اعمال شده، استفاده مطلوبی در جداسازی پروتئین صورت گیرد. این نوع ژل‎ها را می‎توان‎ در اندازه کوچک (7× 7 سانتی‎متر) یا استاندارد (14 × 14 سانتی‎متر) در آزمایشگاه ساخت یا از شرکت‎های تولیدکننده تهیه نمود. برای انجام الکتروفورز در ژل‎های صفحه‎ای افقی، ابتدا ژل پلی اکریل آمید در حدفاصل دو لایه شیشه یا نایلون و بدور از هوا منعقد می‎شود (مشابه الکتروفورز عمودی). سپس یکی از دو لایه نگهدارنده ژل جدا می‎شود و ژل همراه لایه نگهدارنده دیگر روی دستگاه قرار می‎گیرد. ژل‎های افقی بسیار نازک، برای روش‎های الکتروفورز در ولتاژهای بسیار بالا مانند ایزوالکتریک فوکوسینگ مناسب هستند. در این حالت، وجود سیستم خنک‌‎کننده مطلوب برای جلوگیری از افزایش شدید گرما ضروری است. بطورکلی، در ژل‎های صفحه‎ای نازک چون نمونه‎ها در شرایط همسان جداسازی می‎شوند، امکان مقایسه آنها راحت‎تر است.بعلاوه جداسازی در ژل‎های صفحه‎ای به زمان کمتری نیاز دارد و رنگ‎آمیزی، تراکم سنجی، تصویر برداری و خشک کردن و نگهداری آنها ساده‎تر است.

قابلیت تفکیک‎کنندگی بسیار بالای SDS-PAGE عمدتاً ناشی از اثر سدیم دودسیل سولفات در ایجاد بار منفی با تراکم مشابه در طول زنجیره پلی‎پپتید و قابلیت مطلوب ژل پلی اکریل آمید در غربال زنجیره‎های پلی‎پپتید با اندازه مختلف است. وجود مقدار کافی سدیم دودسیل سولفات در کنار یک ماده احیاکننده (همچون 2-مرکاپتواتانل یا دی تیو تریتول) و گرما (آب جوش) باعث می‎شود تا کلیه اتصالات غیرکووالانی مانند اتصالات یونی، هیدروژنی و واندروالس حذف شوند، پیوندهای دی‎سولفیدی احیا شوند، زیرواحدهای پروتئین‎های چندواحدی از همدیگر جدا ‎گردند و ساختار زنجیره‎های پلی‎پپتدی کاملاً باز شوند. در شرایط فوق، همه زنجیره‎های پلی‎پپتیدی دارای بار منفی با تراکم مشابه می‎شوند و در دامنه وسیعی از pH به طرف آند حرکت می‎‎کنند. اگر درصد ژل پلی اکریل آمید متناسب با محدوده وزنی زنجیره‎های پلی‎پپتیدی موجود در نمونه انتخاب گردد، میزان مهاجرت پلی‎پپتیدها به طرف آند متناسب با اندازه (وزن مولکولی) آنها خواهد بود. بدان معنی که هرچه اندازه زنجیره بزرگتر باشد، حرکت آن به دلیل اصطکاک بیشتر با بستر ژل، کمتر خواهد بود.

شکلی از SDS-PAGE که در آن ماده احیاکننده در بافر نمونه وجود ندارد، به SDS-PAGE غیراحیایی معروف است. در این حالت سدیم دودسیل سولفات در حضور گرما اغلب اتصالات غیرکووالان را حذف می‎کند و به اکثر مناطق آبگریز پروتئین متصل می‎شود. با این حال، عدم احیای پیوندهای دی‎سولفیدی باعث می‎شود که زیرواحدها در پروتئین‎های چند زیرواحدی (واجد پیوندهای دی‎سولفیدی بین زنجیره‎ای) از همدیگر جدا نشوند و دسترسی سدیم دودسیل سولفات به بخش‎های دورنی زنجیره‎های پلی‎پپتیدی واجد پیوندهای دی‎سولفیدی درون زنجیره‎ای محدود گردد. در چنین حالاتی تخمین وزن پروتئین متفاوت از SDS-PAGE احیایی است.  برای مثال، اکتینیدین میوه کیوی (یک سیستئین پروتئاز) که متشکل از یک زنجیره پلی‎پپتدی واجد سه پیوند دی‎سولفیدی درون زنجیره‎ای است، در شرایط احیایی و غیراحیایی به ترتیب در موقعیت‎های وزنی 29 و 23 کیلودالتون قرار می‎گیرد. یا ایمونوگلوبولین جی (IgG) که یک پروتئین چهار زیرواحدی متشکل از دو نوع زنجیره پلی‎پپتیدی واجد پیوندهای دی‎سولفیدی درون و بین زنجیره‎ای است، در شرایط غیراحیایی در موقعیت وزنی حدود 150 کیلودالتون و در شرایط احیایی در دو موقعیت وزنی 50-55  و 25-27 کیلودالتون قرار می‎گیرد.

SDS-PAGE متداول‌ترین روش الکتروفورز پروتئین در ژل پلی اکریل آمید برای جداسازی و مطالعه پروتئین‌ها است. با این حال، نمی‌توان از آن برای تجزیه و تحلیل کمپلکس‌های پروتئینی دست‌نخورده و پروتئین‌هایی استفاده کرد که فعالیت بیولوژیکی آنها برای آزمایش‌های فعالیت سنجی بعدی باید حفظ شود. در چنین مواقعی استفاده از روش‎های دیگر که ساختمان فضایی پروتئین را دچار کمترین واسرشتگی نماید، ضروری است. محدودیت دیگر این روش، عدم توانایی آن در تفکیک زنجیره‎های پلی‎پپتیدی با اوزان مشابه یا اوزان نزدیک یکدیگر است. در این حالت استفاده از روش‎های دیگر مانند ایزوالکتریک فوکوسینگ که پروتئین‎ها را برپایه تفاوت بار الکتریکی جدا می‎نماید،لازم است.

برای مطالعه بیشتر:

Gel Electrophoresis of Proteins: A Practical ApproachB.D. Hames, Third edition, Oxford University Press, Oxford, 1998

راهنمایی نظری و عملی الکتروفورز  پروتئین در ژل، چاپ دوم، علی مصطفایی، انتشارات یادآوران، سال 1382

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید