اهمیت فنآوری زیستی در امنیت غذا و دارو

دكتر علی مصطفایی دانشیار ایمونولوژی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی “مهر” در خصوص اهمیت جایگاه فناوری زیستی تصریح كرد: افزایش جمعیت جهان و كمبود غذا و دارو، بروز انواع بیماری‎ها، افزایش مشكلات زیست محیطی و تمایل انسان به مصرف غذا و داروی سالم تر از مسایلی است كه اهمیت و جایگاه فناوری زیستی را روز به روز روشن‌تر می‌سازد.

وی خاطرنشان كرد: در بیوتكنولوژی یا فناوری زیستی از موجودات زنده به خصوص میكروب‎ها و اجزای آنها همچون آنزیم‌ها در تولید انواع فرآورده‎های بیولوژیك یا ایجاد فناوری استفاده می‎شود. البته این علم از هزاران سال پیش به شكل ساده و ابتدایی در تولید انواعی از مواد غذایی تخمیری توسط انسان به‌كار گرفته می‎شده، اما شكل نوین آن از حدود نیم قرن پیش با بهره‌گیری از علوم سلولی و مولكولی به خصوص مهندسی ژنتیك متولد شده است.

دكتر مصطفایی اظهار داشت: در حال حاضر ایالات متحده آمریكا و چند كشور بزرگ اروپایی از پیشگامان فناوری زیستی در جهان هستند، به طوری كه دو سوم شركت‎های فناوری در آمریكا فعالیت كرده و دو سوم داروهای فناوری زیستی در این كشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به محدوده فعالیت مراكز و شركت‎های فناوری زیستی خاطرنشان كرد: این فعالیت‎ها در زمینه‌های متعدد برای تولید انواع هورمون‌ها، فاكتورهای رشد، پادتن‌های تك‌دودمانی و چند‌دودمانی، ردیاب‎هایDNA، بیوچیپ‌ها، بیو‌سنسورها، بیوماركرها و  انواع كیت‌های تشخیصی به كار می رود.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه اضافه كرد: تولید گیاهان استراتژیك مقاوم به سرما، خشكی، شوری و آفات، تولید واكسن‌های انسانی و دامی، تولید دام و طیور اصلاح‌شده، تولید انواع محصولات تخمیری، تولید انواع آنزیم‌های صنعتی، سوخت‌های بیولوژیك، كودهای بیولوژیك، كنترل پسماندها و تجزیه و بازیافت انواع زباله‌ها و مشتقات نفتی نیز از دیگر تولیدات فناوری زیستی به شمار می‌رود.

وی فناوری زیستی در كشور را در مراحل ابتدایی دانست و تأكید كرد: تاكنون حركت چندان محسوسی در این زمینه در كشور صورت نگرفته است و تعداد مراكز پژوهشی دولتی و خصوصی كه در زمینه فناوری زیستی در كشور فعالیت می‌كنند، انگشت شمار و بودجه آنها بسیار ناچیز است.

عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه گفت: فناوری زيستی به عنوان يكی از رشته‌های برتر قرن حاضر سهم بسزايی در توسعه علمی و فنی صنايع دارويی، غذايی، كشاورزی و حتی نفت و پتروشيمی خواهد داشت و غفلت از فناوری زیستی در آینده خسارت جبران ناپذیری بر اقتصاد كشور وارد خواهد كرد و امنیت دارویی و غذایی نسل آینده را به مخاطره می اندازد و در عین حال موجب عقب ماندگی بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه می‎شود

دكتر مصطفایی عدم شناخت كافی از فناوری زیستی نزد اكثر سیاست گذاران و مدیران، ریسك پذیری سرمایه‌گذاری در این صنعت و زمان‌بر بودن اجرای پروژه های فناوری زیستی را مهمترین دلایل بی‎رغبتی یا كم‌رغبتی ورود بخش خصوصی به این صنعت ذكر كرد و افزود: بی‌تفاوتی و بعضاً دید منفی نسبت به نخبگان و فرهیختگان كشور به‌ویژه از طرف مدیریت‌های منابع انسانی از جمله مشكلاتی است كه به مهاجرت مغزها و ركود كشور در زمینه علوم نوین از جمله فناوری زیستی منجر شده‌است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با تأكید بر لزوم حمایت مناسب دولت از طرح‌های فناوری زیستی یا بیوتكنولوژی خاطرنشان كرد: به دلیل زمان‌بر بودن اجرای پروژه‌های فناوری زیستی و ریسك سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی بخش خصوصی نسبت به ورود به آن بی‌رغبتی نشان می‌دهد و برای رفع این مشكل لازم است تا سرمایه‌گذاری لازم تا رسیدن به مرحله‌ای مطمئن از طرف دولت صورت گیرد.

لینک خبر: https://www.mehrnews.com/news/241020

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید